„Warto odkrywać i rozwijać talenty”
Współczesna szkoła zgodnie z założeniem reformy systemu edukacji ma dbać przede wszystkim o wszechstronny rozwój osobowości ucznia oraz kształtować w nim takie cechy jak: otwartość, aktywność i kreatywność. Świetnym polem do realizacji tego zadania są zajęcia organizowane w szkole poza lekcjami i obowiązującym programem szkolnym.
Zajęcia pozalekcyjne stanowią część dydaktyczno-wychowawczej pracy szkoły i są podejmowane w czasie wolnym od czynności powszechnie uznawanych za obowiązkowe. Zajęcia te stanowią ważny czynnik sprzyjający pogłębianiu nauczania i wychowania oraz kształcenia czynnej postawy uczniów wobec otaczającej rzeczywistości.
Praca w kołach zainteresowań polega na organizowaniu uczniów w kilkuosobowe zespoły do prowadzenia z nimi zajęć według określonego planu i programu, w celu rozwijania ich indywidualnych uzdolnień i zamiłowań, poszerzania i pogłębiania wiedzy oraz umiejętności związanych z określoną dziedziną nauki, sztuki, sportu, organizowania czasu wolnego, pogłębiania działania wychowawczego.
Zajęć pozalekcyjne organizuje się zgodnie z takimi zasadami jak:
- dostosowania działalności pozalekcyjnej do potrzeb i zainteresowań wychowanków oraz ich możliwości psychofizycznych
- dobrowolności uczestnictwa wychowanków w zajęciach pozalekcyjnych
- atrakcyjności zajęć pozalekcyjnych dla uczniów jako stymulatora pożądanej aktywności.
Jest rzeczą wiadomą, że wychowanie dzieci o obniżonej sprawności umysłowej w placówkach specjalnych jest ściśle powiązane z zajęciami pozalekcyjnymi. Z faktu tego wynika jasno, że zajęcia te służą poszerzaniu wiedzy uzyskanej na lekcjach o nowe treści i pomagają uczniom zdobyć nowe doświadczenia, umiejętności i sprawności. Uzupełniają i wspomagają pracę lekcyjną i wychowawczą szkoły poprzez stosowanie odmiennych treści, metod i środków. Dobrowolne i swobodne działanie, które charakterystyczne jest dla wszelkiej działalności w czasie wolnym, posiada duże wartości. Przede wszystkim wpływa odprężająco na organizm ludzki, jak również budzi i rozwija zainteresowania w różnych dziedzinach życia. Na terenie Specjalnego Ośrodka Wychowawczego w Turku działają różne koła zainteresowań, w których uczniowie mogą kształtować i rozwijać swoje zainteresowania i pasje, pogłębiają wiedzę, przygotowują się do udziału w różnych konkursach i zawodach, spędzają czas w grupie osób o podobnych zainteresowaniach. Zaangażowanie i pomysły prowadzących sprawiają, że zajęcia są bardzo popularne wśród uczniów.
Nazwaprowadzonychzajęć |
Dzień i godzina odbywania zajęć |
Uczestnicy zajęć |
Nauczyciel prowadzący |
Kółko języka angielskiego |
Środa 1435 – 1520 |
Uczniowie szkoły podstawowej |
Magdalena Mizerkiewicz |
Kółko matematyczne |
Poniedziałek 1340 – 1425 |
Uczniowie gimnazjum | Iwona Andrzejak |
Kółka komputerowe |
Poniedziałek 1615 – 1700 |
Uczniowie szkoły ponadgimnazjalnej | Jacek Kubiak |
Kółko ekologiczne |
Środa 1530 – 1615 |
Uczniowie gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej | Marlena Graczyk |
Kółka teatralne | Wtorek 1435 – 1520 |
Uczniowie szkoły podstawowej |
Elżbieta Kociołek |
Poniedziałek 1530– 1615 |
Uczniowie gimnazjum, szkoły ponadgimnazjalnej |
Beata Szczesiak | |
Logoterapia |
Piątek 1130 – 1230 |
Uczniowie szkoły podstawowej | Patrycja Danielewska |
Kółko sportowe – zajęcia z tenisa stołowego |
Środa 1245 – 1330 |
Uczniowie szkoły podstawowej |
Małgorzata Wawrzyniuk |
Kółko sportowe – zajęcia z tenisa stołowego |
Środa 1615 – 1700 |
Uczniowie szkoły podstawowej i ponadpodstawowej |
Marek Górski |
Zajęcia rozwijające komunikację społeczną | Środa 1040 – 1140 |
Uczniowie szkoły podstawowej |
Anna Lipińska |
Zajęcia rękodzieła w Muzeum |
Wtorek 1330 – 1430 |
Uczniowie szkoły podstawowej i ponadpodstawowej |
Karolina Piwowarska |
Kółko rozwijające czytelnictwo |
Środa 700 – 800 |
Uczniowie szkoły podstawowej gimnazjum i szkoły ponadpodstawowej |
Anna Frankowska |
ZHP – prowadzenie drużyny harcerskiej |
Wtorek 1620 – 1720 |
Uczniowie szkoły podstawowej, gimnazjum i ponadpodstawowej | Izabella Frątczak |
Kółko wokalno – muzyczne |
Czwartek 700 – 800 |
Uczniowie szkoły podstawowej, gimnazjum i ponadgimnazjalnej | Aneta Lubas |
Gry i zabawy ogólnorozwojowe |
Piątek 655 – 755 |
Uczniowie szkoły podstawowej | Aneta Kubiak |
Kółko regionalne |
Poniedziałek 750 – 850 |
Uczniowie szkoły ponadpodstawowej |
Dagmara Dróżdż |
Zajęcia rozwijające czytelnictwo |
Wtorek 1130 – 1230 |
Uczniowie szkoły podstawowej |
Wioletta Paruszewska |
Gry i zabawy ogólnorozwojowe |
Środa 1330 – 1430 |
Uczniowie szkoły podstawowej, gimnazjum |
Aneta Wieczorkiewicz |
Zajęcia z edukacji prozdrowotnej „Żyj zdrowo i bezpiecznie” |
Środa 755 – 855 |
Uczniowie szkoły ponadpodstawowej |
Katarzyna Czerniak |
Gry i zabawy ogólnorozwojowe | Środa755 – 855 | Uczniowie szkoły ponadpodstawowej |
Anna Frątczak |
Zajęcia terapeutyczne przez plastykę |
Poniedziałek 850 – 950 |
Uczniowie szkoły ponadpodstawowej | Małgorzata Mielczarek |
Zajęcia terapeutyczne przez sztukę |
Poniedziałek 1330 – 1430 |
Uczniowie szkoły podstawowej |
Izabela Siepka |
Gry i zabawy ogólnorozwojowe |
Wtorek 755 – 855 |
Uczniowie szkoły ponadpodstawowej | Alina Adamiak |
Kółko biblijne |
Czwartek 800 – 845 |
Uczniowie szkoły podstawowej |
Halina Rabiega |
Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno – społeczne | Piątek 1425– 1525 |
Uczniowie szkoły ponadpodstawowej | Ewelina Pieszak |
Kółko plastyczne | Środa 800 – 845 |
Uczniowie szkoły ponadpodstawowej |
Magdalena Kalinowska |
Kółko muzyczne | Poniedziałek 1600 – 1645 |
Uczniowie szkoły podstawowej i ponadpodstawowej | Mariusz Dróżdż |
Zajęcia rozwijające czytelnictwo |
Piątek 650 – 750 |
Uczniowie szkoły podstawowej i ponadpodstawowej | Karolina Poturała |
Zajęcia z edukacji prozdrowotnej |
Poniedziałek 1230 – 1300 Środa 1230 – 1300 |
Uczniowie szkoły podstawowej, gimnazjum i ponadpodstawowej | Katarzyna Wielkopolan – Janik |
Edukacja czytelnicza | Wtorek 800 – 845 | Uczniowie szkoły ponadpodstawowej | Ewa Wichrowska |
Gry i zabawy ogólnorozwojowe |
Środa 700 – 800 |
Uczniowie szkoły podstawowej i ponadpodstawowej | Beata Biała |
Gry i zabawy ogólnorozwojowe |
Wtorek 1615 – 1715 |
Uczniowie gimnazjum i szkoły ponadpodstawowej | Anna Knop |
Edukacja prozdrowotna |
Czwartek 750 – 850 |
Uczniowie szkoły podstawowej | Magdalena Marczyńska |
Gry i zabawy ogólnorozwojowe |
Czwartek 900 – 1000 |
Uczniowie szkoły podstawowej | Elwira Bukowiecka |
Terapia przez plastykę |
Wtorek 700 – 800 |
Uczniowie szkoły podstawowej i ponadpodstawowej | Ela Galoch |