Zajęcia w Klubie dla Rodziców

MM

PROPOZYCJE ZAJĘĆ W RAMACH DZIAŁALNOŚCI KLUBU DLA RODZICÓW

W ROKU SZKOLNYM 2018/2019

L.p.

Miesiąc

 

Temat zajęć Nauczyciel prowadzący
1. Wrzesień

„Bezpieczne nie tylko wakacje”

 

Wyjazd integracyjny do teatru

„Kolacja dla Głupców”

Karolina Poturała

 

Izabela Siepka

2. Październik „Jak wzmacniać poczucie własnej wartości dziecka” Ewelina Pieszak
3. Listopad

Bezpieczeństwo i odpowiedzialność korzystania z zasobów dostępnych w sieci.

Jacek Kubiak

 

4. Grudzień

„Warsztaty Bożonarodzeniowe”

 

Elwira Bukowiecka

Beata Biała

5. Styczeń Profilaktyka palenia

Karolina Piwowarska

Anna Frątczak

6. Luty Walentynkowe inspiracje

Anna Frankowska

Anna Lipińska

7. Marzec „Oswoić autyzm” Dagmara Dróżdż
8. Kwiecień „Pastelowa Wielkanoc” – warsztaty.

Magdalena Mizerkiewicz

Anna Knop

9. Maj Koncert dla rodziców

Beata Szczesiak

Elżbieta Kociołek

 

ROK SZKOLNY 2018/2019

Klub dla Rodzica „Bezpieczne nie tylko wakacje”

Dnia 26 września 2018 roku w naszym Ośrodku w ramach ogólnopolskiej akcji „Bezpieczne wakacje” odbyły się zajęcia w Klubie dla Rodzica pt. „Bezpieczne nie tylko wakacje”. Temat przybliżony został w oparciu o prezentację multimedialną odnośnie szeroko pojętego bezpieczeństwa dzieci i młodzieży nie tylko w czasie wakacji, ale również po powrocie  do  szkoły. Okazuje się, że coraz więcej młodych ludzi sięga po używki oraz w ich  życiu jest dużo przejawów agresji oraz wiele niebezpieczeństw czyha na nich w Internecie. Zajęcia przybliżyły rodzicom, jakie zagrożenia mogą spotkać dzieci i młodzież we współczesnym świecie i jakie są sposoby walki z nimi. Myślą przewodnią spotkania było  zintegrowanie działań rodziców i nauczycieli dotyczących zapewnienia bezpieczeństwa dzieciom i młodzieży w szkole i poza nią. Spotkanie przebiegło w miłej i przyjaznej atmosferze. Zajęcia przygotowały: pani Karolina Poturała i pani Alina Adamiak.

Spotkanie integracyjne

 W sobotę 22 września 2018r. odbyło się spotkanie integracyjne dla rodziców i nauczycieli w ramach Klubu dla Rodziców w Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym w Turku. Tradycyjnie uczestniczyli w spektaklu teatralnym. W tym roku była to komedia pt. „Kolacja dla głupca” w Teatrze im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu. Celem spotkania była integracja nauczycieli i rodziców. Spotkanie miało  na celu: wprowadzić twórczą i partnerską komunikację pomiędzy nauczycielami i rodzicami, wzajemną akceptację, szacunek oraz dzielenie się wiedzą, doświadczeniami, troskami i problemami dnia codziennego. Wspólnie spędzony czas przebiegał w bardzo miłej atmosferze i przyczynił się do zdobycia otwartości. Należy podkreślić, iż warto podejmować próby nawiązywania kontaktów oraz budowania pozytywnych relacji z rodzicami, ponieważ rozwój uczniów i jego dobro jest dla nas najważniejsze. Nie ma na tej drodze ważniejszej rzeczy niż dobra relacja i akceptacja na linii nauczyciel – rodzic. Przyjaźń i wspólnie spędzony czas to owoc na doskonałą współpracę . Zbudowanie klimatu zaufania i bezpieczeństwa przyczyni się do  czynnego udziału rodziców w życie szkoły. Ponadto chętniej dzielić się będą swoimi spostrzeżeniami, refleksjami, a z czasem poruszać będą tematy, które ich interesują.

Serdecznie dziękujemy wszystkim rodzicom biorącym udział w naszym spotkaniu.
Był to bezcenny czas przepełniony pozytywną energią. Dziękujemy również zaprzyjaźnionym sponsorom za wsparcie i pomoc. Z niecierpliwością czekamy na następny wyjazd.

Organizatorkami wyjazdu była : pani Izabela Siepka i pani Aneta Kubiak.

 

 

ROK SZKOLNY 2017/2018

Inne spojrzenie na autyzm

Dnia 4 czerwca 2018 roku odbyło się spotkanie dla rodziców w ramach działalności Klubu dla Rodziców na temat „Inne spojrzenie na autyzm”, którego celem było zwiększenie świadomości i tolerancji dla osób z autyzmem.

Na początku spotkania prowadząca przedstawiła krótką prelekcję, podczas której zaprezentowała zaburzenie, jakim jest autyzm. Następnie rodzice obejrzeli jeden z odcinków serialu „Atypowy”, który opowiada o problemach, z jakimi na co dzień borykają się osoby ze spektrum autyzmu i ich rodziny. Serial obala przede wszystkim mit, że osoba autystyczna skazana jest na życie na uboczu. Tymczasem Sam – główny bohater chodzi do zwyczajnej szkoły, ma pracę i znajduje sobie ładną i mądrą dziewczynę. Nie jest dziwolągiem kryjącym się w szafie, tylko (nie)przeciętnym dzieciakiem o niezwykłym umyśle, który zasługuje na szacunek i zrozumienie. Osoby z autyzmem widzą, słyszą i czują świat inaczej niż my. I nie jest to ani gorszy, ani lepszy odbiór świata, tylko po prostu inny. Prezentowane w filmie zachowania wiernie odzwierciedlają zachowania osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Prowadząca spotkanie, pani Dagmara Dróżdż wyraziła nadzieję, że przeprowadzone zajęcia pomogły lepiej zrozumieć i uwrażliwić uczestników spotkania na zaburzenie jakim jest autyzmu.

 

Jak poprzez ruch wzmocnić więź z dzieckiem

 Dnia 11 maja 2018 roku w ramach działalności Klubu dla Rodziców odbyły się warsztaty ruchowe prowadzone elementami Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborn pod hasłem „Jak poprzez ruch wzmocnić więź z dzieckiem”. Metoda Ruchu Rozwijającego to system ćwiczeń i zabaw ruchowych, które wywodzą się z naturalnych potrzeb dziecka zaspokajanych w kontakcie z dorosłym, dlatego też jest jednym z ważniejszych czynników rozwoju psychoruchowego małych dzieci. Wykorzystując dotyk, ruch oraz wzajemne relacje emocjonalne i społeczne pogłębiamy w ten sposób kontakt z innymi ludźmi.

Głównym celem spotkania było stworzenie dziecku okazji do poznawania i rozwijania świadomości własnego ciała, przestrzeni i działania w niej, a także wzmacnianie więzi emocjonalnej z rodzicami, wyrażanie swoich uczuć i emocji w sposób niewerbalny. Uczestnikami zajęć byli uczniowie klasy I, II, III szkoły podstawowej wraz ze swoimi rodzicami.

Zajęcia od samego początku miały charakter interpersonalny. Na wstępie witali się wszyscy obecni, a następnie każda cześć ciała rodzica powitała się z dzieckiem. Po powitaniu nastąpiła cała seria ćwiczeń w parach, które były okazją do poznania własnego ciała, usprawniania motoryki, poczucia własnej siły, sprawności i związanych z tym możliwości ruchowych. Przy takich ćwiczeniach jak „naleśnik”, „tunel”, „lustro”, „rejs statkiem” czy „huśtawka” było mnóstwo radości i spontaniczności w zachowaniu dzieci i dorosłych. Współdziałanie w atmosferze zabawy dało rodzicom możliwość bliższego poznania swojego dziecka oraz wyzwoliło wśród uczestników wiele pozytywnych emocji, które towarzyszyły całemu spotkaniu. Na zakończenie warsztatów rodzice wykonywali dzieciom relaksacyjny masażyk pt. „Parasole”, który pozwolił zrelaksować się przy dźwiękach spokojnej muzyki.

Zajęcia przygotowała i przeprowadziła pani Karolina Piwowarska.

.

Wiosenne inspiracje

Dnia 23 kwietnia 2018 roku odbyło się w naszej szkole spotkanie dla rodziców w ramach działalności Klubu dla Rodziców. Tematem spotkania było kreatywne spędzanie czasu wolnego, czyli „Wiosenne inspiracje”.

Podczas spotkania rodzice wraz z nauczycielami wykonali dekoracje wiosenne. Były to piękne kule kwiatowe. Rodzice pod okiem nauczycieli wycinali kwiatki, którymi oklejali styropianowe kule wcześniej pokryte farbą. Kolejnym etapem było wykonanie doniczki ze słoika i wypełnienie jej ryżem wymieszanym z klejem, żeby nasze kule były stabilne. Ostatnim etapem pracy było oklejanie bibułą patyków w celu wykonania z nich łodygi. Elementy wykończenia to najprzyjemniejsza część pracy. W ruch szły kolorowe kamyki oraz sizal. Wspólnie wykonane kule kwiatowe mogą  być doskonałą dekoracją na parapet, czy też wiosenny stół. Wspólnie spędzony czas pozwolił wymienić doświadczenia, porozmawiać, a przede wszystkim zrelaksować się. Ważnym aspektem spotkania była współpraca między rodzicami, wzajemna pomoc oraz integracja ze środowiskiem szkolnym.

Spotkanie zorganizowały i przygotowały  pani Aneta Wieczorkiewicz i pani Magdalena Mizerkiewicz.

Przyczyny i konsekwencje oglądania przez młodzież pornografii

Dnia 23 stycznia 2018 roku odbyło się w naszym Ośrodku spotkanie w ramach Klubu dla Rodziców na temat „Przyczyny i konsekwencje oglądania przez młodzież pornografii”.

Prowadząca spotkanie przedstawiła skalę zetknięcia się młodzieży ze zjawiskiem pornografii, omówiła przyczyny oglądania treści o charakterze seksualnym, takie, jak: ciekawość, brak wiedzy, odrzucenie, bezstresowe wychowanie oraz zwróciła uwagę, iż zetknięcie z pornografią bywa niekiedy przypadkowe, podczas przeglądania stron internetowych, dlatego tak ważne jest, aby kontrolować dzieci. W dalszej części omówiono możliwe zagrożenia wynikające z oglądania pornografii, zarówno dotyczące samej seksualności, jak i sfery psychicznej. Pani psycholog szczególnie podkreśliła wagę edukacji i potrzeby rozmawiania z dziećmi i młodzieżą na tematy związane z seksualnością, gdyż nie da się w 100% zabezpieczyć naszych podopiecznych przed zetknięciem się z treściami o charakterze pornograficznym, ani wyeliminować tych treści z Internetu. Zaprezentowano też pozytywne aspekty tego typu rozmów i zaproponowano listę konkretnych pytań, pozwalających sprawdzić, czy nasze dziecko zetknęło się z pornografią i co o tym myśli. Takie działanie pozwoli w porę zareagować i właściwie ukształtować myślenie młodego człowieka.

Spotkanie przeprowadziła pani Ewelina Pieszak, szkolny psycholog.

Warsztaty bożonarodzeniowe

Grudzień to miesiąc oczekiwania na Święta Bożego Narodzenia oraz wyjątkowy czas rodzinnych spotkań. W ramach  Klubu dla Rodziców, w dniu 15 grudnia 2017 roku odbyły się przedświąteczne warsztaty bożonarodzeniowe, które zorganizowały pani Karolina Poturała i pani Anna Frankowska.

Na początku spotkania rodzice zostali zaproszeni na poczęstunek, a następnie ochoczo zabrali się do pracy. Na stołach pojawiły się pachnące gałązki sosny i świerku, szyszki oraz inne materiały plastyczne, z których w rodzinnej atmosferze i przy dźwiękach kolęd powstały pełne uroku lampiony i bombki. Będą one z pewnością piękną ozdobą świątecznego stołu. Uczestnicy warsztatów wykazali się pomysłowością, kreatywnością i inwencję twórczą.

Zorganizowanie zajęć pozwoliło rodzicom poznać różnorodne techniki plastyczne, odkryć skrywane talenty, a przede wszystkim spędzić wspólnie czas w miłym gronie i świątecznej atmosferze.

Profilaktyka grypy

W ramach „Klubu dla Rodziców” dnia 15 listopada 2017 roku w naszym Ośrodku odbyło się spotkanie z rodzicami. Celem spotkania było poszerzanie wiedzy na temat grypy, a w szczególności szeroko pojęte działania profilaktyczne. Rodzicom naszych wychowanków została przedstawiona prezentacja multimedialna, z której dowiedzieli się:

  • czym jest grypa,
  • jak się ona objawia,
  • jak odróżnić grypę sezonową od grypy świńskiej,
  • kto jest najbardziej narażony na grypę,
  • czy szczepienie przeciwko grypie jest skuteczne,
  • jak postępować by uchronić się od grypy,
  • co jeść by być zdrowym.

W dalszej części spotkania prowadząca rozdała ulotki na temat grypy oraz podsumowała prezentację multimedialną. Na zakończenie głos zabrali rodzice, którzy po obejrzeniu i omówieniu pokazu zadawali liczne pytania. Spotkanie przebiegło w przyjemnej atmosferze, która sprzyjała dyskusji i wymianie doświadczeń. Zajęcia przygotowała i przeprowadziła pani Magdalena Marczyńska.

 

„Mayday” – wycieczka do teatru w ramach Klubu dla Rodziców

W dniu 22 września 2017 roku w ramach Klubu dla Rodziców została zorganizowana wycieczka do teatru im. W. Bogusławskiego w Kaliszu na spektakl „Mayday”, w której wzięli udział rodzice uczniów naszego Ośrodka oraz organizatorzy – nauczyciele: pani Izabela Siepka i pani Aneta Kubiak.

Spektakl „Mayday” to wielobarwna sztuka przedstawiająca życie sympatycznego taksówkarza, która wprowadziła nas – widzów w świat humoru i pozytywnej energii. Jest to niezwykle zabawna komedia pełna pomyłek, nieporozumień i zbiegów okoliczności. Jest świetnym lekarstwem na deszczowy, jesienny wieczór.  Fantastyczna gra aktorska i doprecyzowane treści bawiły nas jeszcze długo po zakończeniu spektaklu.

Wspólny wyjazd był okazją do integracji w relacji nauczyciel – rodzic. Pokazał, że wspólne spędzanie czasu poza placówką stwarza okazję do rozmów o zwyczajnych sprawach, codziennym życiu i problemach. Był jednocześnie formą relaksu dla każdego z nas. Dobre relacje rodzic – nauczyciel znacznie ułatwiają współpracę na płaszczyźnie szkolnej. Życzliwy i partnerski stosunek nauczycieli i rodziców oraz wzajemne zrozumienie to istotne czynniki osiągania dobrych wyników w pracy edukacyjno – wychowawczej naszych uczniów. Wszystkim rodzicom dziękujemy za udział w zorganizowanej wycieczce. Mamy nadzieję, że kolejny wyjazd będzie w jeszcze większym gronie.

Dziękujemy również zaprzyjaźnionym sponsorom za wsparcie finansowe.

 

 

ROK SZKOLNY 2016/2017

Dlaczego warto czytać dzieciom książki?

 W dniu 30 maja 2017 roku w Klubie dla Rodzica odbyło się spotkanie poświęcone tematyce związanej z czytaniem dzieciom książek, które przeprowadziła pani Karolina Poturała.

Celem tego spotkania było przekonanie rodziców, że czytanie dziecku jest najlepszą inwestycją w jego przyszłość, zwłaszcza teraz, w dobie komputera i telewizji.

Pani Karolina starała się uświadomić rodzicom, jak ważne dla rozwoju psychicznego, intelektualnego i społecznego dziecka jest czytania mu przynajmniej 20 minut dziennie. Rodzice dowiedzieli się, że czytając dziecku zaspokajają jego wszystkie potrzeby emocjonalne i sprawiają, że czuje się ono ważne i kochane, przez co wzmacnia się jego  poczucie własnej wartości i wiary w siebie. Dziecko słuchając czytanej przez rodzica książki może odbyć wspaniałą podróż w głąb swojej wyobraźni, poznać otaczający go świat, jego wartości, a także problemy. Śledząc losy ulubionych bohaterów uczy się na ich przykładzie, jak sobie radzić w różnych sytuacjach, dzięki czemu łatwiej mu zrozumieć świat i siebie. Czytanie dziecku kształtuje jego wrażliwość, empatię, a także umiejętność wyrażania własnych uczuć.

Bardzo ważną rzeczą, na którą prowadząca zwróciła uwagę, był fakt, że czytanie dzieciom rozwija je intelektualnie, wzbogaca zasób słów, doskonali znajomość zasad i struktur języka oraz jest swoistą terapią. Rodzice poznali również takie pojęcia, jak: biblioterapia oraz bajka terapeutyczna. Na koniec spotkania przedstawiono kryteria wyboru książek do czytania dzieciom oraz przekazano listę pozycji czytelniczych polecanych dla dzieci i młodzieży, a także listę książek dotyczących wychowywania dzieci, które warto przeczytać.

Spotkanie przebiegało w bardzo miłej i serdecznej atmosferze.

 

 

Wzrost kompetencji rodziców w zakresie ochrony dzieci przed ekspozycją na dym tytoniowy

 

Dnia 27 kwietnia 2017 roku w ramach realizacji programów antynikotynowych „Nie pal przy mnie proszę” i „Znajdź właściwe rozwiązanie” odbyły się zajęcia warsztatowe z udziałem zaproszonych rodziców.

Celem spotkania było: integracja grupy, uświadomienie dzieciom oraz ich rodzicom skutków biernego palenia. Zajęcia rozpoczęły się od krótkiego wstępu podczas, którego prowadzące spotkanie przypomniały zgromadzonym jakie są skutki biernego palenia oraz co należy zrobić aby nie truć osób, które nie są uzależnione od nikotyny. Kolejnym punktem spotkania było wspólne rozwiązanie krzyżówki składającej się z 23 pytań. Większość z przygotowanych pytań okazała się prosta, ale były też i takie, które wymagały większego zastanowienia.

Zajęcia zakończyły się spontaniczną rozmową wywołaną pomiędzy uczestnikami spotkania. Niektórzy z rodziców opowiadali, jak rzucali palenie i co im w tym pomogło.

Zajęcia zaplanowały i przeprowadziły nauczycielki: Anna Mikołajczyk i Karolina Piwowarska.

 

Tradycje wielkanocne i kartki świąteczne

 W dniu 12 kwietnia 2017 roku w Klubie dla Rodziców odbyło się spotkanie, którego tematem były tradycje wielkanocne, a celem wykonanie kartek świątecznych.

Zajęcia rozpoczęły się pogadanką na temat tradycji świątecznych. Rodzice poznali zwyczaje świąteczne i obrzędy ludowe związane ze Świętami Wielkanocnymi, które rozpoczynają się już od Niedzieli Palmowej. Prowadząca spotkanie położyła szczególny nacisk na ważność świąt w życiu każdego człowieka i uświadomiła, że podkreślają one głęboką pobożność, narodowy charakter, serdeczność i polską gościnność. Święta Wielkanocne to najpiękniejsze święta.

W dalszej części spotkania zaprezentowane zostały kartki świąteczne wykonane wcześniej przez nauczyciela. Następie rodzice przystąpili do wykonania własnych kartek świątecznych, które z pewnością posłużą do przekazania życzeń świątecznych najbliższym krewnym, przyjaciołom i znajomym.

Spotkanie przebiegało w miłej i przyjemnej atmosferze, a przeprowadziła je pani Halina Rabiega.

Metody relaksacji i wyciszania

 Dnia 10 kwietnia 2017 roku w ramach Klubu dla Rodzica odbyły się zajęcia warsztatowe pt.„Metody relaksacji i wyciszania”.

Głównym celem spotkania było:rozładowywanie napięcia psychicznego, rozluźnianie napięcia mięśniowego, panowanie nad emocjami, zachowanie równowagi emocjonalnej, kontrola własnych czynów i gestów.Prowadzące zajęcia zaprezentowały rodzicom kilka metod relaksacji i wyciszania.

Zajęcia rozpoczęły się od techniki szczotkowania. Jest to metoda intensywnego dostarczania bodźców prioprioceptywnych i polega na szybkim, energicznym, podawanym z naciskiem szczotkowaniu. Następnie rodzice byli poddani masażowi ciała metodą Shantali oraz terapii taktylnej według S. Masgutowej, która polega na wzmocnieniu, wytworzeniu świadomości  ciała oraz stymulacji receptorów skóry poprzez stymulację zmysłu dotyku.Główny nacisk podczas ćwiczeń kładziony był na: odpowiednie słownictwo, umiejętność dokładnego nazywania części ciała, pokazania ich u siebie i u innych.Spotkanie cieszyło się dużym zainteresowaniem ze strony rodziców, którzy bardzo chętnie brali udział w proponowanych ćwiczeniach.

Zajęcia zorganizowały i przeprowadziły pani Anna Lipińska i pani Aneta Wieczorkiewicz.

Pisanki, kraszanki, jajka malowane…

Okres Świąt Wielkanocnych związany jest z tradycją malowania jajek. Tak też, 10 kwietnia 2017 roku w naszej placówce w ramach „ Klubu dla Rodziców ” odbyły się zajęcia plastyczno – techniczne pt. „Pisanki, kraszanki, jajka malowane…”  
Celem spotkania było przybliżenie tradycji związanych ze Świętami Wielkanocnymi oraz zacieśnienie więzi emocjonalnej między dziećmi i rodzicami. Na początku przybliżono uczestnikom spotkania technikę tworzenia pisanek i kraszanek. Dzieci malowały wydmuszki przy użyciu farb plakatowych, natomiast rodzice ozdabiali jajka styropianowe z wykorzystaniem wełny czesanej i specjalnej igły. W ten oto sposób powstawały kolorowe jajka, które nazywamy pisankami lub kraszankami, wszystko zależy od techniki zdobienia. Uczestnicy spotkania wykazali się dużą kreatywnością i inwencją twórczą. Rodzinne spotkanie było radosne i przeniosło wszystkich w nastrój oczekiwania na utęsknione święta. Wszyscy świetnie się bawili, była to także doskonała okazja do rozmowy. Wspólna zabawa i praca pozwoliła nam poczuć atmosferę przedświątecznych przygotowań. Serdecznie dziękujemy rodzicom, którzy razem ze swoimi dziećmi wzięli udział w zajęciach i życzymy zdrowych, radosnych i rodzinnych Świąt Wielkanocnych. Zajęcia przygotowały: pani Małgorzata Mielczarek i pani Anna Mikołajczyk.

 

Wspomaganie rozwoju dziecka przez ruch, kontakt emocjonalny i wzrokowy

 Dnia 16 marca 2017 roku w ramach Klubu dla Rodzica odbyły się zajęcia warsztatowe „Wspomaganie rozwoju dziecka przez ruch, kontakt emocjonalny i wzrokowy”.

Głównym celami spotkania było: wyzwalanie spontanicznej aktywności dzieci poprzez zabawę z rekwizytami, zachęcanie do wspólnego baraszkowania z rodzicami, utrwalanie schematu ciała, rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.

Podczas wspólnego baraszkowania uczestnicy spotkania wykonywali następujące ćwiczenia: „Bajka o moim ciele”, „Robimy to co pompony”, „Pizza”, „Koncert gra na plecach”, „Jak bije Twoje serce”, „Słoneczne supełki”, „Supełki”. Wszystkie wykonywane ćwiczenia oparte na metodzie V. Sherborne wyzwoliły w dzieciach ogromną chęć uczestnictwa i skupienia podczas zajęć. Współpraca i obecność rodzica wyzwalała w dzieciach poczucie sprawstwa i wywoływała na ich twarzach uśmiech. Rodzice biorący udział w zajęciach jednoznacznie stwierdzili, że jest to niesamowita metoda pozwalająca na wszechstronny rozwój dziecka poprzez zwykłą spontaniczną zabawę.

W przyszłości na prośbę rodziców odbędą się kolejne zajęcia z wykorzystaniem niniejszej metody. Zajęcia zaplanowały i zorganizowały nauczycielki: Anna Mikołajczyk i Karolina Piwowarska.

 

 

Warsztaty bożonarodzeniowe pt. „Jak aktywnie włączyć dzieci w świąteczne przygotowania”

W ramach Klubu dla Rodziców, w dniu 13 grudnia 2016 roku odbyły się warsztaty bożonarodzeniowe pt. „Jak aktywnie włączyć dzieci w świąteczne przygotowania” pod kierunkiem pani Anety Kubiak i pani Izabeli Siepki.

Głównym celem spotkania było przede wszystkim wskazanie rodzicom jak zaangażować dzieci w prace przedświąteczne, ale również wspólne spędzenie czasu wolnego.

W zajęciach uczestniczyli rodzice dzieci z różnych klas. Warsztaty oparte były na nietuzinkowym pomyśle, jakim jest arteterapia czyli terapia przez sztukę. Rodzice zostali zapoznani z różnymi sposobami włączania dzieci w prace świąteczne, takie jak tworzenie dekoracji czy przygotowanie potraw. Po części teoretycznej przyszedł czas na „ praktyczne działanie”, czyli tworzenie dekoracji świątecznych takich jak: poszewki na poduszki, bombki z płatów kosmetycznych czy kartki świąteczne. Praca oparta była na indywidualnym podejściu zarówno do ucznia, jak i rodzica.

Wspólne działanie rodziców i dzieci sprzyjało rozwojowi kreatywności oraz pogłębiało wieź rodzicielską. Zarówno rodzice, jak i dzieci wykazali duże zainteresowanie i zaangażowanie w czasie zajęć.

Spotkanie przebiegło w miłej i serdecznej atmosferze.

 

Wpływ postaw rodzicielskich i form spędzania czasu wolnego na kształtowanie osobowości dziecka

 W ramach funkcjonującego w naszym Ośrodku „Klubu dla Rodziców”, w dniu 1 grudnia 2016 roku odbyło się spotkanie pt.: „Wpływ postaw rodzicielskich i form spędzania czasu wolnego na kształtowanie osobowości dziecka”.

Zajęcia miały formę prezentacji multimedialnej połączonej z warsztatami plastyczno- technicznymi. W części teoretycznej zapoznano rodziców z pojęciem i rodzajami postaw rodzicielskich oraz nieprawidłowymi, jak i najbardziej pożądanymi typami postaw i ich wpływem na kompetencje osobowościowe dziecka. Omówiono również właściwe formy spędzania czasu wolnego. Rodzice otrzymali materiały edukacyjne, a wśród nich mapy przedstawiające szlaki turystyczne i ciekawe miejsca powiatu oraz foldery opisujące zabytki miasta Turku. Na zajęciach warsztatowych została również przedstawiona szczególna rola arteterapii, która pozwala zniwelować napięcie psychoruchowe, poprawić samopoczucie, wyciszyć, usprawnić manualnie, graficznie i otworzyć emocjonalnie.Ponadto uświadomiono rodzicom, iż ten rodzaj działalności wykorzystuje proces tworzenia do podniesienia poziomu umiejętności fizycznych, umysłowych i emocjonalnych osób w każdym wieku. Zaprezentowano różnorodne prace uczniów wykonane w ramach przedmiotu przysposobienie do pracy. Następnie rodzice wraz z dziećmi przystąpili do wspólnej zabawy z wykorzystaniem masy solnej.

Zakończeniem twórczych zmagań był słodki poczęstunek. Zajęcia przygotowały nauczycielki: Alina Adamiak i Anna Frątczak.

Poznajemy świat wielozmysłowo

 Dnia 28 października 2016 roku w ramach Klubu dla Rodzica odbyły się zajęcia warsztatowe pt„ Poznajemy świat wielozmysłowo”. Poznawanie przez zmysły to zdolność do odbioru specyficznych bodźców środowiska, analizy i przekształcania ich w energię procesu nerwowego. Jeśli odbiór zmysłów jest zaburzony należy zrobić wszystko, aby w jak największym stopniu pobudzić je do poznawania otaczającego świata. W pracy z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną bardzo ważne jest uaktywnianie zmysłów, które ma na celu przygotowanie dziecka do wejścia w kolejny etap rozwoju psychoruchowego.

Głównym celem zajęć było pokazanie rodzicom w jaki sposób można bawić się z dzieckiem, aby pobudzać wszystkie zmysły do działania. Prowadzące zajęcia, pani Anna Mikołajczyk i pani Małgorzata Mielczarek zaprezentowały przykładowe ćwiczenia rozwijające zmysł wzroku, słuchu, dotyku, smaku i węchu. Podczas zajęć uczniowie brali udział w następujących ćwiczeniach polisensorycznych: dopasowywanie takich samych elementów do koszyczka, wyszukiwanie literek i cyfr ukrytych w sali poznawania świata, teczki aktywności z figurami, nawlekanie kolorowych koralików, patrzenie na kolorowy brokat przesypujący się w butelkach, kolorowe klepsydry, słuchanie odgłosów przyrody, dopasowywanie takich samych dźwięków- puszki dźwiękowe, dotykanie różnych powierzchni, różnicowanie źródła dźwięku, odgadywanie ilości kulek wrzuconych do pojemnika, książeczki dotykowe – wielostrukturowe, dotykanie różnego rodzaju powierzchni, łapanie kulek i wrzucanie do pojemnika za pomocą dużej pęsety, manipulowanie rękoma w kaszy, cukrze, makaronie, wąchanie różnego rodzaju produktów spożywczych, smakowanie produktów tj: jabłko, banan, winogrono, mandarynka, cukierki czekoladowe, papryka, ogórki.

Zajęcia warsztatowe spotkały się z ogromnym zainteresowaniem uczniów i rodziców.

 

Dopalacze – czym są i jak działają?

 Dnia 13 września 2016 r. odbyło się spotkanie w Klubie dla Rodzica pt. „Dopalacze – czym są i jak działają?”. Celem było uświadomienie rodzicom, jak niebezpieczne są te substancje psychoaktywne. Obecność dopalaczy to rosnący problem, z którym walka jest trudna i tylko będąc czujnym jesteśmy w stanie zareagować.

Pani Ewelina Książka, psycholog szkolny, poinformowała rodziców, dlaczego dopalacze są wciąż dostępne mimo, że są niedozwolone. Wynika to z faktu pojawiania się coraz to nowszych mieszanek tych groźnych substancji (do pięciu w ciągu tygodnia), które najpierw muszą zostać zbadane pod względem składu, a dopiero później zabronione, jeśli zachodzi taka potrzeba, a jest to proces na tyle długi, by w tym czasie ktoś już zdążył zażyć środek. Rodzice poznali także powody, dla których młodzi ludzie sięgają po dopalacze: chęć przypodobania się w towarzystwie, poczucie odrzucenia, niemożność poradzenia sobie z problemami i próba odreagowania oraz atrakcyjna oferta produktu. Ważnym punktem spotkania było omówienie, jakie skutki działania dopalaczy można zaobserwować u zażywających je osób, gdyż ta wiedza umożliwia szybką i adekwatną reakcję oraz pomoc dziecku. Wymioty, bezsenność, lęk, panika, nerwowość, utrata kontroli nad zachowaniem, bóle głowy, gadatliwość, pobudzenie, niemożność znalezienia sobie miejsca, halucynacje, urojenia, oczopląs, szczękościsk czy agresja, to tylko niektóre z możliwych następstw zażywania tych uzależniających substancji. Może się także rozwinąć depresja mogąca doprowadzić do próby samobójczej.

Pod koniec spotkania pani psycholog zachęciła Rodziców do współpracy i zwracania się z prośbą o poradę, czy pomoc zawsze wtedy, gdy pojawi się taka potrzeba.

W spotkaniu wzięli udział Rodzice uczniów różnych typów szkół Ośrodka.

 

ROK SZKOLNY 2015/2016

Dzień Matki w Ośrodku

Dnia 24 maja 2016 roku w ramach Klubu dla Rodziców odbył się koncert z okazji Dnia Matki, na który zostały zaproszone Mamy wraz ze swoimi dziećmi – uczniami naszego Ośrodka.

Celem tego spotkania było kultywowanie tradycji i więzi rodzinnych, pogłębianie kontaktów między rodzicami, a szkołą, kształtowanie twórczej aktywności dziecka oraz wychowanie poprzez udział i przeżywanie. Na początku dzieci złożyły swoim kochanym Mamom piękne życzenia, a następnie wspólna zabawa pozwoliła na pełną integrację. Mamy chętnie brały udział w wyznaczonych zadaniach, tym bardziej,że dzieci przygotowały wycieczki w różne zakątki świata, m.in. do Włoch, Francji, Japonii. Zabawę zakończył wspólny ,,pociąg” przy znanym wszystkim utworze Ryszarda Rynkowskiego, który ,,zawiózł” obdarowane kwiatami Mamy na słodki poczęstunek. Na twarzach wszystkich Mam gościł uśmiech i ogromne wzruszenie. Panowała miła i serdeczna atmosfera.

Spotkanie przygotowały pani Elżbieta Kociołek i pani Beata Szczesiak.

 

Idea głośnego czytania dzieciom. Głośno czytać każdy może

 Dnia 28 kwietnia 2016 roku odbyło się spotkanie w ramach Klubu dla Rodziców pt. „Idea głośnego czytania dzieciom. Głośno czytać każdy może”. Celem spotkania było pogłębianie świadomości rodziców o potrzebie głośnego czytania dzieciom.

Współczesny świat jest dla dzieci szczególnie trudny i nieprzyjazny. Pośpiech i stres oraz nadmiar mediów elektronicznych powodują, że coraz więcej dzieci ma problemy emocjonalne oraz ubogi zasób słownictwa.

Prowadząca zajęcia, pani Marta Bakalarz mówiła o tym, że czytanie dzieciom na głos uczy je języka i myślenia, rozwija pamięć i wyobraźnię, przynosi wiedzę i wzorce dobrych zachowań.Wspólne czytanie z nastolatkiem pozwala zachować lub odbudować więź oraz pomaga mu w pokonaniu wielu problemów wieku dorastania. To tylko nieliczne przykłady z długiej listy zalet głośnego czytania. Czytanie uczy dzieci odróżniania dobra od zła i zachęca do refleksji nad konsekwencjami własnych słów i czynów. Jest to szczególnie ważne w dzisiejszym świecie, zdominowanym przez agresywne wzorce masowej kultury.

Pani bibliotekarka zaprezentowała również prezentację multimedialną z projektu edukacyjnego „Uczę się z Kicią Kocią”, którego uczestnikami byli uczniowie klasy I-III ZET.

Rodzice otrzymali Złotą Listę Książek polecanych przez Fundację „ABCXXI – cała Polska czyta dzieciom” oraz listę zalet głośnego czytania.

Na zakończenie pani Marta życzyła rodzicom niezapomnianych książkowych wrażeń z własnym dzieckiem.

 

Bezpieczne ferie

Dnia 13 stycznia 2016 roku w Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym odbyło się spotkanie w ramach Klubu dla Rodziców na temat „Bezpieczne ferie”.
Głównym celem spotkania było omówienie zasad bezpiecznej zabawy dzieci na świeżym powietrzu. Prowadząca zajęcia, pani Izabela Siepka zapoznała rodziców z wybranymi przepisami w ruchu drogowym pieszych na drodze i chodniku oraz prawami i obowiązkami rodzica wobec zorganizowanego wypoczynku ( zimowiska, turnusy, kolonie itp). Ponadto uświadomiła zagrożenia płynące z Internetu, uwrażliwiła na poprawne postawy ich dzieci w stosunku do obcych osób oraz zwróciła uwagę na bezpieczne przechowywanie przedmiotów wartościowych, tj. klucze, komórki itp.
W spotkaniu wzięli udział rodzice uczniów ze wszystkich typów szkół naszego Ośrodka. Rozdane zostały ulotki i karty informacyjne z numerami alarmowymi. Całość spotkania dopełniła prezentacja „Bezpieczne Ferie”. Na zakończenie pani Izabela Siepka podziękowała wszystkim za udział w spotkaniu.

Inspiracje bożonarodzeniowe

Dnia 16 grudnia 2015 roku odbyło się spotkanie w ramach Klubu dla Rodziców pt. „Inspiracje bożonarodzeniowe”. Celem spotkania było poznanie tradycji, form i sposobów wykonania ozdób bożonarodzeniowych. Spotkanie miało formę warsztatów i rozpoczęło się prezentacją ręcznie wykonanych dekoracji świątecznych.
Rodzice z dużą ciekawością oglądali przygotowane ozdoby świąteczne. Następnie przystąpili do wykonywania według podanej instrukcji gwiazdek, bombek, aniołków z papieru, wstążek i makaronu. Zajęcia cieszyły się dużym zainteresowaniem ze strony rodziców. Uczestnicy chętnie pracowali i tworzyli własne formy.
Zajęcia przygotowały i przeprowadziły pani Anna Frątczak i pani Katarzyna Czerniak.

 

Bądź zdrowa – badaj się regularnie

Dnia 23 listopada 2015 roku odbyło się spotkanie dla rodziców naszych wychowanków w ramach Klubu dla Rodziców na temat „Bądź zdrowa – badaj się regularnie”. W naszym Ośrodku po raz kolejny realizowany jest program „Wybierz życie – pierwszy krok”, który podejmuje próbę rozwiązania bardzo ważnego problemu zdrowotnego, jakim jest występowanie w Polsce raka szyjki macicy i raka piersi.Jego głównym celem jest zachęcanie do odpowiedzialności za zdrowie swoje i najbliższego otoczenia.
Koordynatorki programu,pani Katarzyna Czerniak i pani Aneta Kubiak omówiły zagrożenia chorób nowotworowych,ale przede wszystkim szczególny nacisk położyły na zachowania profilaktyczne. Motywowały kobiety do regularnego samobadania się i systematycznej kontroli w gabinetach ginekologicznych oraz dostarczyły informacji o świadczeniodawcach wykonujących badania cytologiczne i mammograficzne piersi. Prowadzące spotkanie zwróciły też uwagę na fakt, że im wcześniej zaczniemy się leczyć, tym łatwiejsza i skuteczniejsza będzie kuracja.
Na zakończenie organizatorki podziękowały za udział w spotkaniu i życzyły wszystkim obecnym poczucia odpowiedzialności za zdrowie własne i innych.

 

Usprawnianie zmysłów prowadzących do poznania i wyczuwania własnego ciała u dzieci z zespołem Downa, poprzez baraszkowanie zaczerpnięte z metody Veroniki Sherborn.

W dniu 20 października 2015 roku odbyło się spotkanie warsztatowe w ramach Klubu dla Rodziców pod kierunkiem pani Anny Mikołajczyk i pani Karoliny Piwowarskiej. Zaproszeni rodzice wspólnie ze swoimi dziećmi uczestniczyli w zajęciach, których tematem było Usprawnianie zmysłów prowadzących do poznania i wyczuwania własnego ciała u dzieci z zespołem Downa, poprzez baraszkowanie zaczerpnięte z metody Veroniki Sherborn.
Głównym założeniem metody jest posługiwanie się ruchem jako narzędziem we wspomaganiu rozwoju psychoruchowego dziecka. Dlatego też, zajęcia te miały na celu umożliwić dzieciom i ich rodzicom uczestniczenie nie tylko w ćwiczeniach kształtujących świadomość schematu własnego ciała, usprawniania motoryki, poznawania własnej siły i sprawności, ale także w rozwijaniu kreatywności i współpracy z innymi. Zestaw ćwiczeń został odpowiednio dobrany i dostosowany do poziomu sprawności i umiejętności dzieci z zespołem Downa. Właściwa część zajęć polegała na wykonywaniu ćwiczeń umożliwiających wyczuwanie brzucha, pleców, pośladków, nóg, łokci i twarzy. Ćwiczenia z rekwizytem, jakim była chusta oraz ćwiczenia twórcze wywołały wiele spontanicznych i pełnych emocji reakcji na twarzach dzieci i rodziców. Grupa warsztatowa bardzo chętnie współpracowała, co spowodowało nawiązanie znakomitej relacji podczas zajęć oraz chęć udziału w kolejnym spotkaniu w świecie ruchu Veroniki Sherborn.

II Piknik Rodzinny

We wtorkowe popołudnie, 29 września 2015 roku odbyło się spotkanie plenerowe w ramach Klubu dla Rodziców. Jako miejsce spotkania wybrano stajnię „Roka” w Kowalach Księżych, gdzie nasi wychowankowie uczestniczą w regularnych zajęciach. Do stajni zjechali się nasi podopieczni wraz ze swoimi rodzicami i rodzeństwem.
Celem spotkania było rozwijanie przyjaźni pomiędzy rodzinami naszych uczniów oraz wspólna zabawa. To również dobra okazja do przekazania wiedzy powiązanej z praktycznym działaniem. Dzieci beztrosko bawiły się ze zwierzętami na świeżym powietrzu, ale największą radość sprawiły im przejażdżki bryczką, które zorganizował właściciel stajni pan Roman Oblizajek. Następnie po wspólnych fikołkach i podskokach na trampolinie wszyscy zasiedli przy ognisku pałaszując upieczone przez rodziców kiełbaski. Podczas pikniku rodzice wspólnie z nauczycielami, panią Małgorzatą Wawrzyniuk i panią Katarzyną Wielkopolan-Janik omówili organizację akcji charytatywnej, której dochód przekazany będzie na zakup wózka inwalidzkiego dla Dominika Klameckiego.
Serdeczne podziękowania dla wszystkich rodziców biorących udział w przygotowaniu tego spotkania oraz właścicielom stajni Roka za udostępnienie miejsca i zorganizowanie zaplecza technicznego i gastronomicznego imprezy.

 

Różne oblicza cyberprzemocy

W dniu 14 września 2015roku w ramach Klubu dla Rodziców odbyło się spotkanie edukacyjne dla rodziców na temat: „Różne oblicza cyberprzemocy”, którego celem było zwiększenie świadomości rodziców w kwestii zagrożeń internetowych. Na początku spotkania uświadomiono rodzicom, że cyberprzemoc to jeden z rodzajów przemocy, której narzędziem mogą być: komputer połączony z Internetem, portale społecznościowe, czaty, fora internetowe, komórka z możliwością nagrywania filmów, robienia zdjęć i szybkiego przesyłania danych.Stają się one narzędziem cyberprzemocy wówczas, kiedy służą do zastraszania, ośmieszania, szantażowania czy nękania innych ludzi.
Prowadząca spotkanie, pani Aleksandra Milczarek omówiła przejawy cyberprzemocy, różnice między „ tradycyjną” przemocą, a tą z użyciem Internetu i telefonów komórkowych oraz wymieniła przykłady cyberprzemocy, a wśród nich:

  • nękanie, straszenie, obrażanie w sieci lub przy użyciu telefonu komórkowego,
  • wysyłanie wulgarnych e-maili i smsów,
  • kłótnie internetowe (flame war),
  • rejestrowanie, publikowanie i rozsyłanie ośmieszających informacji, zdjęć i filmów,
  • podszywanie się pod inną osobę,
  • obraźliwe komentowanie wpisów na blogu.

Pani psycholog zwróciła też rodzicom uwagę, na to, że obok całej gamy pozytywnych zastosowań Internetu wiążą się z nim pewne zagrożenia oraz wyjaśniła jakie zachowania w Internecie są niebezpieczne. Wśród nich wymieniła kontakty i spotkania z osobami nieznajomymi, poznanymi w sieci.Przypomniała także o przestrzeganiu Netykiety, czyli zbioru zasad przyzwoitego zachowywania się w Internecie.Podczas spotkania omówione zostały również zasady ochrony własnej prywatności, ochrony danych osobowych oraz wszystkie możliwe źródła wsparcia w sytuacji cyberprzemocy.
Na zakończenie spotkania, pani Aleksandra Milczarek podkreśliła, że obowiązkiem wszystkich rodziców jest nadzorowanie swoich dzieci. Każdy rodzic powinien wiedzieć, co jego dziecko robi na komputerze, jakie przechowuje dane, co pisze na gadu-gadu, jakie publikuje zdjęcia, z kim rozmawia na czacie, jaką odbiera pocztę, ile czasu spędza w Internecie. Taka kontrola pozwoli zapobiec cyberprzemocy, zarówno w sensie ofiary, jak i sprawcy.
Spotkanie cieszyło się dużym zainteresowaniem ze strony rodziców, ponieważ cyberprzemoc jest zjawiskiem nowym i trudnym.

NN

NN

 ROK SZKOLNY 2014/2015

Wpływ postaw rodzicielskich na samoocenę dzieci

Dnia 29 maja 2015 roku odbyło się spotkanie w ramach Klubu dla Rodziców. Tematem zajęć był „Wpływ postaw rodzicielskich na samoocenę dzieci.”
Celem zajęć było uświadomienie rodzicom, jak wielką rolę odgrywają w kształtowaniu samooceny swoich dzieci. Prowadząca Aneta Kubiak starała się przybliżyć pojęcie samooceny i jej istotnej roli w życiu każdego człowieka. Rola samooceny jest znacząca, gdyż określa gotowość człowieka do podejmowania zadań, wpływa na jego decyzje, a więc warunkuje rozwój osobowości. Od tego, jak człowiek spostrzega i ocenia siebie, zależy jego funkcjonowanie społeczne. W przypadku dzieci i młodzieży od samooceny zależy nawiązywanie i utrzymywanie poprawnych stosunków z rówieśnikami oraz właściwe pełnienie określonych ról społecznych. Zwróciła szczególną uwagę na to, iż zadaniem rodziców jest formowanie u dziecka pozytywnego obrazu siebie, optymistycznego nastawienia do rzeczywistości, a także aprobaty i akceptacji siebie (swoich nie tylko mocnych ale też i słabych stron). Przedstawiła wachlarz zachowań rodziców wobec własnych dzieci, które wzmacniają poczucie własnej wartości oraz wpływają na kształtowanie pozytywnej samooceny oraz takie, które prowadzą do zaniżenia własnej oceny. Dobry rodzic nie traci czasu na roztrząsanie niepowodzeń, ale pomaga w pokonywaniu trudności. Wypominając słabości utrwala się ich błędne postępowanie. Natomiast skupienie się na mocnych stronach osobowości, uwypuklanie dobrych cech dziecka i jego postępowania zmienia go na lepsze.
Na zakończenie prowadząca zwróciła uwagę, iż podstawą uczenia dzieci samooceny, rozwiązywania problemów i współpracy z innymi jest dobra komunikacja. Rodzice muszą nauczyć się być dobrymi aktywnymi słuchaczami i prawidłowo porozumiewać się ze swoimi dziećmi. W trakcie zaś tej wzajemnej komunikacji troskliwi rodzice muszą uważać, by nie wpajać dzieciom nieświadomie niewłaściwych przekonań, które w przyszłości mogą wywołać bardzo poważne skutki w zakresie postrzegania siebie i funkcjonowania z innymi.

Cyberprzemoc

W dniu 27 kwietnia 2015 roku w ramach działającego w naszym Ośrodku Klubu dla rodziców odbyło się spotkanie na temat „Cyberprzemoc”.
Obserwacja otaczającej nas rzeczywistości pokazuje, że wraz z rozwojem mediów elektronicznych i wzrostem ich popularności, problemy takie jak przemoc i uzależnienia „zainfekowały” również świat wirtualny. Młodzież często nie dostrzega granicy pomiędzy żartem w Internecie, a krzywdzeniem drugiej osoby. Pozorna anonimowość, którą zapewnia Internet daje także młodzieży większe przyzwolenie na słowa, które w bezpośredniej relacji „twarzą w twarz” nigdy by nie padły. W związku z tym, że nie jesteśmy w stanie odciąć dziecka od Internetu, najważniejsze, co możemy zrobić, to nauczyć je, jak się w nim odnaleźć. Brak świadomości zagrożeń, jakie czekają w sieci sprawia, że młody człowiek jest na nie bardzo podatny. Rodzice często widzą, że problem istnieje, ale nie zawsze mają świadomość tego, z czym styka się młodzież w Internecie, ponieważ sami nie mieli podobnych doświadczeń. W przypadku takich zjawisk, jak cyberprzemoc, czy uzależnienie od Internetu najważniejsza jest profilaktyka i świadomość zagrożenia.
Celem spotkania z rodzicami w ramach Klubu dla rodziców było pokazanie czym jest zjawisko cyberprzemocy, jakie są jej przejawy oraz konsekwencje dla ofiary i dla sprawcy. Rodzice uzyskali informacje na temat praktycznych rozwiązań i możliwych działań w przypadku zaobserwowania problemu w środowisku uczniowskim.
Zajęcia zorganizował i przeprowadził nauczyciel informatyki – pan Jacek Kubiak.

Wzmacnianie poczucia własnej wartości – drogą rozwoju osobowości

W dniu 26 stycznia 2015 roku w ramach działającego w naszym Ośrodku Klubu dla rodziców odbyło się spotkanie na temat „Wzmacnianie poczucia własnej wartości – drogą rozwoju osobowości”. Prowadząca pedagogizację Marlena Graczyk podjęła próbę odpowiedzi na pytanie: Jak poczucie wartości wpływa na życie młodych ludzi? oraz uświadomiła rodziców, iż Przedstawiła rodzicom listę negatywnie nacechowanych reguł postępowania, które często przekazywane są dzieciom.Prowadząca uświadomiła rodzicom, iż niska samoocena u dziecka to objaw poważnego problemu, który wymaga naszego natychmiastowego działania oraz że wzmacnianie własnej wartości jest ważne w każdym wieku. Najłatwiej jest rozwinąć w naszych dzieciach wysoką samoocenę, jeśli sami dorośli mamy duże poczucie własnej wartości. Wtedy dzieci mają model, na którym mogą się wzorować i upodabniać do niego. Spotkanie zakończyły słowa Janusza Korczaka, wspaniałego pedagoga, przyjaciela dzieci i młodzieży:

„Szukaj własnej drogi. Poznaj siebie, zanim zechcesz dzieci poznać. Zdaj sobie sprawę z tego, do czego sam jesteś zdolny, zanim dzieciom poczniesz wykreślać zakres pr  i obowiązków. Ze wszystkich sam jesteś dzieckiem, które musisz poznać, wychować i wykształcić przede wszystkim.”

Wspieranie rodziny – zajęcia warsztatowe.

W każdy czwartek w listopadzie grupa rodziców spotykała się na warsztatach bożonarodzeniowych. W ich  ramach wykonywane były prace przeznaczone na późniejszy kiermasz bożonarodzeniowy. Były to spotkania otwarte,w dowolnym momencie dołączali się kolejni rodzice wraz z dziećmi.

Oprócz wykonanego rękodzieła spotkania były okazją dla rodziców do bliższego poznania się, zawarcia nowych znajomości, wymiany doświadczeń o trudzie i niepewnościach wychowywania dziecka niepełnosprawnego, wzajemnego dopingu w walce o sprawność swoich dzieci. To był dobry czas nabudowanie relacji, pewności siebie i kontaktu.

Podczas takich swobodnych spotkań, w trakcie zwykłych rozmów przy świeżo upieczonym pachnącym cieście zanikał dystans pomiędzy szkołą, a rodzicem. Właśnie na takiej płaszczyźnie partnerskiej możliwa jest zmiana spojrzenia na niektóre sprawy, między innymi na postrzeganie niepełnosprawności swoich dzieci przez pryzmat dumy. Wystarczy tylko,z punktu widzenia osoby drugiej,uświadomić rodzicom,ile wysiłku kosztuje dziecko zdobycie każdej z umiejętności, a poziom na jakim się ją uda opanować powinien zawsze przynosić radość.

W trakcie trwania zadania to rodzice kreowali jego charakter i kierunek. Nauczyciele –  pomysłodawcy projektu Katarzyna Wielkopolan i Małgorzata Wawrzyniuk jedynie koordynowali zaplanowane przez nich działania i w miarę potrzeb służyli pomocą, radą oraz profesjonalnym wsparciem psychologiczno – pedagogicznym. Nauczycielami bezpośrednio zaangażowanymi przy projekcie byli Izabela Siepka i Dagmara Kuligowska.

Formy aktywności muzycznej w pracy z dziećmi
z niepełnosprawnością intelektualną

W dniu 30 października 2014 roku w ramach działalności Klubu dla Rodziców odbyło się spotkanie, którego tematem były „Formy aktywności muzycznej w pracy z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną”.
Spotkanie składało się z dwóch części: teoretycznej w trakcie, której prowadząca przedstawiła rolę terapeutyczną i rewalidacyjną muzyki w pracy z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną, która niejednokrotnie bywa pierwszym sposobem nawiązania kontaktu z dzieckiem w początkowej fazie procesu rewalidacyjnego. Podkreślono, iż terapia przez muzykę obejmuje cały organizm psychofizyczny dziecka, szczególnie emocje, dążenia, oczekiwania, marzenia. Poprawia samopoczucie i usuwa lęk. Muzyka, rytmika, ma również ogromny wpływ w stymulowaniu rozwoju motorycznego dziecka, rozwoju mowy, usprawnia koordynację wzrokowo – ruchową i słuchową. Pomaga także w uspołecznianiu dzieci głębiej upośledzonych umysłowo, bowiem łagodzi pierwsze, a ułatwia kolejne kontakty z rówieśnikami.
W części drugiej – praktycznej rodzice wraz z dziećmi uczestniczyli w zabawach muzycznych, słuchowych oraz muzyczno-ruchowych.
Celem zajęć było:
• poznanie mocnych i słabych stron dziecka,
• współpraca z rodzicem, opiekunem,
• integracja grupowa,
• właściwe reagowanie na sygnały muzyczne.
Spotkanie przebiegło prawidłowo, a założone cele zostały w pełni zrealizowane. Zajęcia zorganizowała i przeprowadziła nauczycielka Aneta Lubas.

Znaczenie zajęć ruchowych w rozwoju dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną

W dniu 27 września 2014 roku odbyło się spotkanie dla rodziców w ramach działającego w naszym Ośrodku Klubu dla Rodziców na temat „Znaczenie zajęć ruchowych w rozwoju dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną.”
Spotkanie z rodzicami odbyło się na Pikniku Rodzinnym w Tokarach Pierwszych w gospodarstwie państwa Bożeny i Stanisława Skoniecznych.
Celem spotkania było:

  • integracja społeczności nauczycielskiej, uczniowskiej i Rodziców,
  • zachęcanie rodziców do częstego i konstruktywnego udziału w życiu szkoły oraz
    do udziału w procesie wychowawczym,
  • ukazanie alternatywnych, pozytywnych sposobów wspólnego spędzania czasu wolnego,
  • wzmocnienie więzi rodzinnych,
  • rozwijanie aktywności fizycznej uczniów,
  • umiejętność przeżywania i okazywania radości,
  • dobra zabawa,
  • przedstawienie idei Programu Rodzinnego w Olimpiadach Specjalnych.

Spotkanie przeprowadzono w formie pogadanki oraz praktycznego działania.
Rodzice wspólnie z dziećmi brali udział w terenowych grach i zabawach, przejazdach bryczką oraz pieczeniu kiełbasek.
Zajęcia przygotowały i przeprowadziły nauczycielki: Małgorzata Wawrzyniuk i Dagmara Kuligowska.

 

Zaburzenia mikroflory jelitowej i nadwrażliwości pokarmowe w zaburzeniach ze spektrum autyzmu.

Dnia 15 września 2014 roku odbyły się zajęcia w ramach Klubu dla Rodzica. Temat spotkania brzmiał „Zaburzenia mikroflory jelitowej i nadwrażliwości pokarmowe w zaburzeniach ze spektrum autyzmu”.
Zajęcia w głównej mierze polegały na przekazaniu zainteresowanym rodzicom informacji z kursu prowadzonego przez specjalistów z Instytutu Mikrobiologii z Poznania.
Celem zajęć było:

  • przekazanie informacji ze szkolenia, takich jak: nadwrażliwości pokarmowe, alergia opóźniona, a stan jelit, zasady opracowania i wdrożenia indywidualnej terapii mikrobiologicznej, powiązania miedzy alergią a autyzmem, rodzaje diet stosowanych w zaburzeniach spektrum autyzmu, sposoby radzenia sobie z dietą,
  • wymiana doświadczeń pomiędzy rodzicami,
  • udostępnienie zainteresowanym rodzicom adresów i numerów telefonu pod, którymi można przeprowadzić badania dziecka oraz dowiedzieć się na czym będzie polegała ich analiza.

Na zakończenie spotkania wszyscy uczestnicy otrzymali materiały edukacyjne, w których nauczyciel prowadzący zawarł najważniejsze informacje ze szkolenia.
Spotkanie przeprowadziła nauczycielka Anna Mikołajczyk.