W procesie kształcenia zawodowego ważne jest integrowanie i korelowanie kształcenia ogólnego i zawodowego, w tym doskonalenie kompetencji kluczowych nabytych w procesie kształcenia ogólnego, z uwzględnieniem niższych etapów edukacyjnych. Odpowiedni poziom wiedzy ogólnej powiązanej z wiedzą zawodową przyczyni się do podniesienia poziomu umiejętności zawodowych absolwentów szkół kształcących w zawodach, a tym samym zapewni im możliwość sprostania wyzwaniom zmieniającego się rynku pracy.
W procesie kształcenia zawodowego podejmowane są działania wspomagające rozwój każdego uczącego się, stosownie do jego potrzeb i możliwości edukacyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem indywidualnych ścieżek edukacji i kariery, możliwości podnoszenia poziomu wykształcenia i kwalifikacji zawodowych oraz zapobiegania przedwczesnemu kończeniu nauki.
Nasza szkoła prowadzi kształcenie zawodowe w zawodach:
- cukiernik (trzyletni cykl nauki)
- kucharz (trzyletni cykl nauki)
- stolarz (trzyletni cykl nauki)
O przyjęcie do Branżowej Szkoły I Stopnia Specjalnej mogą się ubiegać:
- absolwenci szkoły podstawowej specjalnej;
- absolwenci szkoły podstawowej ogólnej, którzy posiadają orzeczenie Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej do kształcenia specjalnego.
Nauczanie zawodowe składa się z dwóch równocześnie funkcjonujących bloków – ogólnego i zawodowego. W ramach bloku nauczania ogólnego w szkole zawodowej realizowane są następujące przedmioty:
- język polski;
- język angielski;
- historia;
- wiedza o społeczeństwie;
- podstawy przedsiębiorczości;
- geografia;
- biologia;
- chemia;
- fizyka;
- matematyka;
- informatyka;
- wychowanie fizyczne;
- edukacja dla bezpieczeństwa;
- religia;
- wychowanie do życia w rodzinie.
Blok nauczania zawodowego zawiera treści programowe przewidziane dla danego zawodu. Są one realizowane na przedmiotach zawodowych.
Przedmioty zawodowe – cukiernik:
- Organizacja i wyposażenie zakładów gastronomicznych;
- Technologie produkcji cukierniczej;
- Prowadzenie działalności gospodarczej;
- Język angielski zawodowy;
- Zajęcia praktyczne.
Przedmioty zawodowe – kucharz:
- Technologia gastronomiczna z towaroznawstwem;
- Wyposażenie i zasady bezpieczeństwa w gastronomi;
- Prowadzenie działalności gospodarczej;
- Język angielski zawodowy;
- Zajęcia praktyczne.
Przedmioty zawodowe – stolarz:
- Technologia i materiałoznawstwo;
- Rysunek techniczny i konstrukcje;
- Maszyny i narzędzia;
- Prowadzenie działalności gospodarczej;
- Język angielski zawodowy;
- Zajęcia praktyczne.
Zajęcia praktyczne uczniowie obu kierunków kształcenia odbywają u pracodawców na podstawie zatrudnienia w charakterze młodocianego pracownika. Dlatego ważne jest, aby kandydat do branżowej szkoły I stopnia specjalnej podpisał umowę o pracę przed ukończeniem osiemnastego roku życia.
Po ukończeniu szkoły absolwent może:
- przystąpić do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe prowadzonego przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną i uzyskać Dyplom Potwierdzający Kwalifikacje Zawodowe
- przystąpić do egzaminu czeladniczego prowadzonego przez Izby Rzemieślnicze i uzyskać Dyplom Czeladnika.
- kontynuować naukę w liceach i na kursach zawodowych
- podjąć pracę zawodową jako wykwalifikowany pracownik w swoim zawodzie
Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie cukiernik powinien być przygotowany do:
- obsługiwania maszyn i urządzeń stosowanych w produkcji wyrobów cukierniczych,
- sporządzania półproduktów cukierniczych,
- sporządzania gotowych wyrobów cukierniczych,
- dekorowania wyrobów cukierniczych.
Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie cukiernik może podjąć pracę w zakładach przetwórstwa spożywczego produkujących wyroby cukiernicze i ciastkarskie, w typowych zakładach cukierniczych, jak i u prywatnych właścicieli ciastkarni, cukierni, w restauracjach, w hotelach czy też zakładach lub punktach gastronomiczno – usługowych produkujących lody i desery. Może też otworzyć i prowadzić własną działalność gospodarczą.
Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie stolarz powinien być przygotowany do:
- wytwarzania wyrobów z drewna i tworzyw drzewnych w systemie,
- klasyfikowania i składowania materiałów drzewnych i drewnopochodnych,
- stosowania technologii zapewniających wysoką jakość i funkcjonalność wyrobów,
- użytkowania oraz konserwacji maszyn i urządzeń stosowanych w stolarstwie,
- oceniania sprawności technicznej maszyn i narzędzi stosowanych w stolarstwie,
- wykonywania napraw, renowacji, rekonstrukcji i konserwacji wyrobów.
Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie stolarz może podjąć pracę w zakładach meblarskich, zakładach stolarki budowlanej, galanterii drzewnej, opakowań oraz na robotniczych stanowiskach pracy takich działów zakładu stolarskiego jak: obróbka ręczna i maszynowa drewna i tworzyw drzewnych, suszarnia materiałów drzewnych, skład materiałów drzewnych, hydrotermiczna i plastyczna obróbka drewna, konserwacja i zabezpieczanie materiałów, modelarnia, klejarnia, wykończalnia, montownia, pakowalnia, magazyn wyrobów gotowych. Absolwent może też podjąć i prowadzić własną działalność gospodarczą.
Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie kucharz powinien być przygotowany do:
- przechowywania żywności;
- sporządzania potraw i napojów;
- wykonywania czynności związanych z ekspedycją potraw i napojów.
Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie kucharz może podjąć pracę w zakładach gastronomicznych, w restauracjach, jadłodajniach, barach, w hotelach, w punktach gastronomiczno – usługowych oraz w firmach cateringowych. Może też otworzyć i prowadzić własną działalność gospodarczą.
Branżowa Szkoła I Stopnia Specjalna przygotowuje uczących się do życia w warunkach współczesnego świata, wykonywania pracy zawodowej i aktywnego funkcjonowania na zmieniającym się rynku pracy.