Szkoła Podstawowa Specjalna

W Ośrodku funkcjonuje ośmioletnia szkoła podstawowa specjalna, do której mogą uczęszczać uczniowie z lekką, umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną, a także dzieci z autyzmem i innymi niepełnosprawnościami sprzężonymi.

W szkole może uczyć się każde dziecko skierowanie przez Starostwo Powiatowe w Turku, które posiada aktualne orzeczenie z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej o potrzebie kształcenia specjalnego oraz zgodę rodziców/opiekunów prawnych na kształcenie w naszej placówce.

Szkoła Podstawowa obejmuje dwa etapy edukacyjne:

  • klasa I – III – I etap edukacyjny kształcenie zintegrowane;
  • klasa IV – VIII – II etap edukacyjny kształcenie przedmiotowe.

Dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w ramach I etapu edukacyjnego mają zajęcia z zakresu edukacji wczesnoszkolnej w skład, której wchodzą:

  • edukacja polonistyczna;
  • edukacja matematyczna;
  • edukacja społeczno;
  • edukacja przyrodnicza;
  • edukacja plastyczna;
  • edukacja techniczna;
  • edukacja informatyczna;
  • edukacja muzyczna;
  • wychowanie fizyczne;
  • język angielski;
  • religia.

Na II etapie edukacyjnym realizowane są następujące przedmioty:

  • język polski;
  • język angielski;
  • muzyka;
  • plastyka;
  • historia;
  • wiedza o społeczeństwie;
  • przyroda;
  • geografia;
  • biologia;
  • chemia;
  • fizyka;
  • matematyka;
  • informatyka;
  • technika;
  • wychowanie fizyczne;
  • edukacja dla bezpieczeństwa;
  • religia;
  • wychowanie do życia w rodzinie.

 

W szkole podstawowej w oddziałach dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim uczniowie przystępują do sprawdzianu po klasie VIII organizowanego przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną mającego na celu zbadanie stopnia opanowania zdobytych umiejętności.

Dzieciom z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz z autyzmem naukę na I i II etapie kształcenia oferujemy w małych liczebnie zespołach edukacyjno-terapeutycznych. Praca w zespołach odbywa się w oparciu o indywidualne plany edukacyjno – terapeutyczne opracowane dla każdego dziecka na podstawie diagnozy i oceny aktualnego poziomu rozwoju psychofizycznego. Rozwijanie umiejętności uczniów i przygotowanie ich do życia w społeczeństwie odbywa się na następujących przedmiotach:

1) zajęcia edukacyjne:

  • funkcjonowanie osobiste i społeczne;
  • zajęcia rozwijające komunikowanie się;
  • zajęcia rozwijające kreatywność;
  • wychowanie fizyczne;
  • religia.

2) zajęcia rewalidacyjne.

Integralną częścią procesu edukacji w szkole jest rewalidacja indywidualna wspomagająca rozwój dziecka w sposób korekcyjny, kompensacyjny i usprawniający.

Szczególne znaczenie w pracy z dziećmi mają, więc zajęcia rewalidacyjne, dlatego też niezmiernie ważne jest aktywizowanie tych wszystkich właściwości intelektualnych i osobowościowych ucznia, które umożliwiają mu pełne uczestnictwo w życiu. Zajęcia mają wzmacniać posiadane umiejętności, wyrównywać braki i jednocześnie zapobiegać dalszym nieprawidłowościom.

Nauczyciele w swojej pracy edukacyjno – wychowawczo – terapeutycznej wykorzystują następujące metody i formy pracy:

  • Metodę Dobrego Startu;
  • Metodę poczucia świadomości ciała „Program Aktywności” M.,Ch.Knillów;
  • Metodę  Ruchu Rozwijającego W.Sherborne,
  • Poranny Krąg – stymulację polisensoryczną według pór roku;
  • Metody wspomagające komunikację pozawerbalną;
  • Programy  komputerowe i inne.

 

Celem kształcenia i wychowania uczniów jest przygotowanie ich do samodzielnego funkcjonowania w najbliższym środowisku.

Szkoła Podstawowa jest etapem do zdobywania wiedzy i umiejętności w szkole zawodowej.