W Ośrodku funkcjonuje ośmioletnia szkoła podstawowa specjalna, do której mogą uczęszczać uczniowie z lekką, umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną, a także dzieci z autyzmem i innymi niepełnosprawnościami sprzężonymi.
W szkole może uczyć się każde dziecko skierowanie przez Starostwo Powiatowe w Turku, które posiada aktualne orzeczenie z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej o potrzebie kształcenia specjalnego oraz zgodę rodziców/opiekunów prawnych na kształcenie w naszej placówce.
Szkoła Podstawowa obejmuje dwa etapy edukacyjne:
- klasa I – III – I etap edukacyjny kształcenie zintegrowane;
- klasa IV – VIII – II etap edukacyjny kształcenie przedmiotowe.
Dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w ramach I etapu edukacyjnego mają zajęcia z zakresu edukacji wczesnoszkolnej w skład, której wchodzą:
- edukacja polonistyczna;
- edukacja matematyczna;
- edukacja społeczno;
- edukacja przyrodnicza;
- edukacja plastyczna;
- edukacja techniczna;
- edukacja informatyczna;
- edukacja muzyczna;
- wychowanie fizyczne;
- język angielski;
- religia.
Na II etapie edukacyjnym realizowane są następujące przedmioty:
- język polski;
- język angielski;
- muzyka;
- plastyka;
- historia;
- wiedza o społeczeństwie;
- przyroda;
- geografia;
- biologia;
- chemia;
- fizyka;
- matematyka;
- informatyka;
- technika;
- wychowanie fizyczne;
- edukacja dla bezpieczeństwa;
- religia;
- wychowanie do życia w rodzinie.
W szkole podstawowej w oddziałach dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim uczniowie przystępują do sprawdzianu po klasie VIII organizowanego przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną mającego na celu zbadanie stopnia opanowania zdobytych umiejętności.
Dzieciom z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz z autyzmem naukę na I i II etapie kształcenia oferujemy w małych liczebnie zespołach edukacyjno-terapeutycznych. Praca w zespołach odbywa się w oparciu o indywidualne plany edukacyjno – terapeutyczne opracowane dla każdego dziecka na podstawie diagnozy i oceny aktualnego poziomu rozwoju psychofizycznego. Rozwijanie umiejętności uczniów i przygotowanie ich do życia w społeczeństwie odbywa się na następujących przedmiotach:
1) zajęcia edukacyjne:
- funkcjonowanie osobiste i społeczne;
- zajęcia rozwijające komunikowanie się;
- zajęcia rozwijające kreatywność;
- wychowanie fizyczne;
- religia.
2) zajęcia rewalidacyjne.
Integralną częścią procesu edukacji w szkole jest rewalidacja indywidualna wspomagająca rozwój dziecka w sposób korekcyjny, kompensacyjny i usprawniający.
Szczególne znaczenie w pracy z dziećmi mają, więc zajęcia rewalidacyjne, dlatego też niezmiernie ważne jest aktywizowanie tych wszystkich właściwości intelektualnych i osobowościowych ucznia, które umożliwiają mu pełne uczestnictwo w życiu. Zajęcia mają wzmacniać posiadane umiejętności, wyrównywać braki i jednocześnie zapobiegać dalszym nieprawidłowościom.
Nauczyciele w swojej pracy edukacyjno – wychowawczo – terapeutycznej wykorzystują następujące metody i formy pracy:
- Metodę Dobrego Startu;
- Metodę poczucia świadomości ciała „Program Aktywności” M.,Ch.Knillów;
- Metodę Ruchu Rozwijającego W.Sherborne,
- Poranny Krąg – stymulację polisensoryczną według pór roku;
- Metody wspomagające komunikację pozawerbalną;
- Programy komputerowe i inne.
Celem kształcenia i wychowania uczniów jest przygotowanie ich do samodzielnego funkcjonowania w najbliższym środowisku.
Szkoła Podstawowa jest etapem do zdobywania wiedzy i umiejętności w branżowej szkole I stopnia lub szkole przysposabiającej do pracy.