Podsumowanie IV edycji ogólnopolskiego programu edukacyjnego: „Dobrze jemy ze szkołą na widelcu”

W roku szkolnym 2020/21 nasz Ośrodek brał udział w IV edycji ogólnopolskiego programu edukacyjnego: „Dobrze jemy ze szkołą na widelcu”, którego celem była przede wszystkim edukacja w klasach 1-3 w zakresie prawidłowego i świadomego żywienia oraz zachęcania najmłodszych do gotowania.
W drugim półroczu w ramach programu przeprowadzono trzy zajęcia warsztatowe: „Śniadania na szóstkę”, „O smaku, ziołach i uważnym jedzeniu” oraz „Naleśnikowe szaleństwo”. Wszystkie odbyły się w systemie stacjonarnym.
Pierwsze, zatytułowane „Śniadania na szóstkę” odbyły się 16 kwietnia.
Głównym celem warsztatów było rozwijanie świadomości codziennej potrzeby spożywania śniadania, utrwalenie prawidłowych nawyków żywieniowych oraz rozwijanie umiejętności kulinarnych.
Nauczyciele przeprowadzili z dziećmi rozmowę na temat tego, skąd się biorą produkty zbożowe i pokazali uczniom próbki różnych zbóż, kasz i płatków, które oglądali przy użyciu lup. Zwrócili też uwagę, że pełnoziarniste produkty zbożowe są głównym źródłem energii, dostarczają witaminy z grupy B, składniki mineralne oraz błonnik pokarmowy.
Następnie przystąpiono do zadań praktycznych. Uczniowie przynieśli do szkoły różne rodzaje płatków, orzechów, rodzynek, suszonych owoców i pestek oraz jogurty naturalne, a także miseczki i łyżki jednokrotnego użytku. Na podstawie przepisu otrzymanego od nauczycieli komponowali musli. Jako propozycję zdrowego śniadania dzieci wykonały też koktajl warzywno – owocowy na bazie banana , szpinaku, naturalnego jogurtu i limonki. Nie obyło się też bez zadania specjalnego, które poległo na wspólnym zorganizowaniu śniadania, na które uczniowie przynieśli z domu wartościowe produkty spożywcze, z których wykonano pyszne kanapki i fit sałatkę na bazie pomidorków koktajlowych i sera feta.
Kolejne zajęcia warsztatowe: „O smaku, ziołach i uważnym jedzeniu” zrealizowano 10 maja.
Głównym celem zajęć było poznanie roli poszczególnych zmysłów ze szczególnym uwzględnieniem smaku i zapachu. Uczniowie poznali różnego rodzaju  zioła i dowiedzieli się, dlaczego warto je dodawać do potraw.
Zajęcia polegały na przeczytaniu dzieciom krótkiego opowiadania i wykonania karty pracy: „Pięć zmysłów”. Po jej wykonaniu dzieci wskazały te zmysły, które ich zdaniem są ważne podczas smakowania posiłków. W tym celu spróbowały też drugiego śniadania z zatkanym nosem. Sformułowano wniosek, że podczas jedzenia oprócz smaku liczy się także zapach i apetyczny wygląd potrawy. Podczas spożywania posiłku dużą rolę odgrywa też zmysł słuchu (np. lubimy słyszeć chrupanie), a także często zmysł dotyku (wiele produktów jemy, trzymając je w dłoniach, sprawdzamy dotykiem, czy owoc jest dojrzały, pieczywo świeże itp.)
Uczniowie poznali też wybrane doniczkowe zioła ich zapach i wygląd, a także otrzymały przepis na „Sałatkę z kolorowych pomidorków” z dodatkiem ziół i przypraw, którą wykonali pod okiem nauczycieli. Zwrócono uwagę jak kolorowa i pyszna może być sałatka, gdy użyje się kilku odmian pomidorów, krojąc je w różne kształty.
Ostanie zajęcia zrealizowane w drugim półroczu w ramach ogólnopolskiego programu edukacyjnego: „Dobrze jemy ze szkołą na widelcu” odbyły się 17 maja pod hasłem „Naleśnikowe szaleństwo”.
Głównym celem zajęć było poznanie tradycji kulinarnych innych państw, poznanie zasad produkcji mąki, zapoznanie dzieci z budową zboża oraz pokazanie im charakteru pracy rolnika i młynarza.
Na wstępie nauczyciel przeczytał uczniom krótkie opowiadanie, z którego dowiedzieli się, w jaki sposób i z czego powstaje mąka oraz poznali różne rodzaje zbóż. Tematem przewodnim było jednak jedno z najpopularniejszych i najbardziej uwielbianych dań na świecie, jakim są naleśniki. Choć nie do końca wiadomo, w którym kraju zjedzono pierwszego naleśnika, to Włosi twierdzą, że powstały we Florencji, skąd później trafiły na stoły kuchni francuskiej. Jednak wiele źródeł podaje, że były znane już w starożytności. Jak widać jest to trudny do rozstrzygnięcia spór historyczny. Jednak niezależnie od tego, gdzie i przez kogo zostały pierwszy raz przygotowane, jedno jest pewne, że są pyszne i chyba trudno jest znaleźć kogoś, kto ich nie lubi. Są daniem dającym duże możliwości kulinarne. Można je jeść w formie deserowej lub wytrawnej z warzywami lub owocami.
Podczas zajęć omówiono naleśniki z całego świata: od tradycyjnych naleśników – przygotowywanych na bazie różnych rodzajów mąki, mleka, wody, jajek, po naleśniki z Rosji, Francji, kuchni indyjskiej i amerykańskiej.
Następnie skierowano do dzieci pytania, na które odpowiadały, korzystając z globusa np. „Który z wymienionych krajów leży najbliżej Polski?”, „Na jakim kontynencie leży Polska?”, „Naleśnika z jakiego kraju chciałbyś/chciałabyś spróbować?”
Na podsumowanie dzieci wraz ze swoimi rodzicami uczestniczyły w klasowym festiwalu naleśnika. Ich zadaniem domowym było przygotowanie dwóch naleśników i zaprezentowanie ich w szkole, gdzie należało dodać do nich swoje ulubione nadzienie. Twórca najlepszego naleśnika otrzymał nagrodę.
Koordynatorkami programu i prowadzącymi warsztaty były: Agnieszka Krzyżanowska i Anna Pilimon.