Zabiegi wodne jako środki zapobiegawcze przy uporczywych przeziębieniach

Najprostszą formą zabiegów, łatwą do przeprowadzenia przez każdą osobę, jest poranne obmywanie całego ciała oraz wieczorne stąpanie w wodzie. Czynności te powinny wejść Wam w nawyk, ponieważ systematyczne ich wykonywanie wzmacnia siły odpornościowe organizmu. Do obmywania całego ciała i stąpania w wodzie możecie dołączyć suchy masaż szczotką, polewanie ramion i kolan, a co drugi dzień wykonać ciepłą kąpiel.
Pierwszym zabiegiem, którym każdy z nas powinien rozpocząć  dzień jest – obmywanie całego ciała. Daje on następujące efekty:
– ogólnie hartuje całe ciało,
– wzmacnia,
– oczyszcza organizm ze szkodliwych substancji.
Zimno, działające w postaci krótkiego bodźca, pobudza system regulacyjny naczyń krwionośnych. Obmywanie przeprowadza się w następujący sposób:
zanurzamy w zimnej wodzie szorstki, gruby ręcznik. Obmywamy nim ciało, nie trąc skóry, lecz jedynie przesuwając po niej ręcznik długimi pociągnięciami. Należy przy tym zachować następującą kolejność: prawa ręka, lewa ręka, szyja, piersi, brzuch, nogi, stopy, plecy, a na zakończenie podeszwy stóp. Ręcznik należy moczyć kilkakrotnie. Obmywanie nie powinno trwać dłużej niż dwie minuty. Po zakończeniu obmywania nie wycieramy się lecz kładziemy do łóżka, przykrywamy się i leżymy tak przez 15 minut. Następnie ubieramy się i przystępujemy do jakieś rozgrzewającej ciało pracy fizycznej lub ćwiczeń ruchowych.
Drugim zabiegiem, który wykonujemy po zakończeniu obmywania ciała jest suchy masaż szczotką. Używamy szczotki kąpielowej z naturalnego włosia. Jej twardość musi być dostosowana do indywidualnej wrażliwości skóry. Masujemy w następującej kolejności: prawa noga, prawa ręka, lewa noga, lewa ręka, plecy, brzuch, piersi, a na zakończenie boki. Szczotkowanie wykonujemy długimi pociągnięciami. Zaczynamy od palców stóp posuwając się w kierunku bioder i palców rąk posuwając się w kierunku ramion. Co pewien czas przerywamy pociągnięcia, wykonując łagodne ruchy okrężne. Plecy szczotkujemy począwszy od ramion w kierunku siedzenia. Na końcu szczotkujemy boki od bioder aż po pachy. Działanie takiego suchego masażu szczotką polega na rozszerzaniu naczyń krwionośnych na górnej części tułowia. Po zakończeniu masażu robimy zwykłą toaletę poranną.
Trzecim zabiegiem wodnym jest polewanie. Do polewań potrzebny jest gumowy wąż, dający się podłączyć do kranu. Przy polewaniu ciała woda powinna wypływać z węża łagodnym strumieniem, a nie tryskać pod silnym ciśnieniem. Przed każdym polewaniem podobnie jak przed każdym zimnowodnym zabiegiem, ciało musi być dostatecznie ciepłe. W zabiegu tym chodzi o polewanie kolan i rąk. Najpierw polewamy prawą nogę. Zaczynamy od małego palca i prowadzimy strumień wody zewnętrzną krawędzią stopy do pięty, a następnie w górę po bocznej stronie łydki aż do dołu podkolanowego. Polewamy to miejsce przez 2 sekundy, a potem prowadzimy strumień po wewnętrznej stronie łydki aż do piety. Dokładnie w tym samym porządku polewamy lewą nogę. Potem ponownie prawą nogę, ale polewamy od przodu i lewą nogę. Po zakończeniu zabiegu strząsamy ręką wodę  z nóg i przez kilka minut wykonujemy ruchy rozgrzewające, aż poczujemy uczucie przyjemnego ciepła.
Polewanie rąk zaczynamy od małego palca i prowadzimy strumień wody po zewnętrznej stronie ręki do barku, a stamtąd po wewnętrznej stronie reki do kciuka. Zabiegowi temu poddajemy najpierw prawą, a potem lewa rękę. Potem odwracamy ręce grzbietem do tyłu i polewamy je po wewnętrznej stronie. Na barkach zatrzymujemy strumień na 2 sekundy, tak by warstwa wody spłynęła stamtąd na całą rękę.
Ostatnią formą zabiegów wodnych jest stąpanie w wodzie, które można uprawiać w środowisku naturalnym lub w domu w wannie. Woda powinna sięgać mniej więcej do połowy łydek. Temperatura wody nie powinna przekraczać 18 *C. Czas trwania zabiegu od 15 do 60 sekund. Należy zwrócić uwagę na to, aby przy każdym kroku jak najwyżej wyciągać nogi z wody. Po zakończeniu zabiegu strząsamy ręką wodę z nóg. Wkładamy skarpety i chodzimy szybko przez kilka minut, aż poczujemy przyjemne ciepło rozchodzące się po ciele.
Mam nadzieję, że skorzystacie z zabiegów, które Wam przedstawiłam. Z pewnością korzystnie wpłyną na Wasz organizm i samopoczucie.
Opracowała: Małgorzata Papierkowska
Na podstawie książki  Nasze zdrowie „Poradnik dla całej rodziny” Bartłomiej Hański